Problem!

Ni som inte har hundar eller som inte är intresserade av hundar kan sluta läsa här! ;)
 
Jag har ju två små busar här hemma.
Affe eller Alfons som han heter är ju 5 år och en Pomeranian. Han var till en början min lilla bebis. Sen kom Vinne och han fick då bli en hund istället. Bra! Han är en liten hund med ett psyke som en stor. Han har haft otur och har blivit biten av hundar 2 gånger vilket har gjort honom rädd och arg mot andra hundar. Det här har blivit ett stort problem och en jobbig process vid promenaderna. Jag vågar absolut inte släppa fram honom så att han får hälsa på andra hundar, även om det är små då jag absolut inte litar på honom och jag vill inte riskera att det händer honom något igen. Han blir tokig och skäller så fort en annan hund visar sig. När man dessutom har vagnen med Noel i och oftast även Vincent på cykel med sig finns det liksom inte så mycket tid att försöka "träna" bort det här beteendet. Det verkar inte fungera hur jag än gör. Kan man få bort det här fast att han är så pass "gammal" nu?
Jag skulle vara jättetacksam om någon hundkunnig person försöker sig på en lösning...
 
Nu till nästa problem. Vi har ju skaffat oss yrvädret Elvis nu också. Han är 5 månader och fortfarande valp. Jag vill ju absolut inte att Affe ska smitta av sig på honom så att jag har två hundar som skäller när vi är ute på promenader. Jag verkligen avskyr när hundar skäller på andra hundar vilket gör det ännu mera irriterande att Affe har blivit så. Kan man göra något för att visa Elvis att andra hundar inte är farliga??
 
Hoppas det finns någon kunnig hundmänniska som kan hjälpa oss!!
 
Fina Alfons
 
BusElvis
 

Kommentarer
Postat av: Maggan

Hej och grattis till vovvarna! Älskar hundar och har några år som hundinstruktör.
Problemet för din del är att du har barnvagn/cykel när du är ute med hundarna, du skulle behöva träna hundarna var för sig. Man måste fokusera på hunden och vara "före" innan utfallet kommer. Har själv två terriers och har haft problem vid hundmöten med den minste. Det är borta nu men man måste hela tiden vara alert och träna.

Klart att det går att träna bor, hundar lever i nuet. Att vara förberedd inför hundmöten och då menar jag att ta med massor med godis och klicker. Har du en hundklubb i närheten? Gå i så fall dit med Affe och träna en till två ggr/vecka. Om möjligt sitt bara där och så fort han tittar på en annan hund klicka och ge godis, till slut kommer han att titta på dig när han ser en annan hund. Det fungerar också lika bra vid en promenad. Klicka och ge godis - han behöver inte börja skälla - du kan förekomma honom. Pröva i alla fall, kan vara värt. Den mindre hunden kommer sannolikt att ta efter den äldre, därför är det viktigt att i första hand träna den äldre. Klickern ger ett kraftigare betingat beteende och kan tas bort och ersättas bara med godis när han lärt sig vad som gäller vid hundmötena. Du kan även stanna upp när en annan hund närmar sig och ge honom godis bara, om han nu inte är för ivrig. Man får pröva sig fram vilket är bäst för hunden. Det gör inget om man misslyckas ett par gånger. Ge det tid. Det finns även andra trix man kan ta till. Men man ska alltid använda mjuka metoder. Hundar behöver inte hälsa på varandra, glöm inte att det är du som ägare som bestämmer om hunden får hälsa eller inte. Lycka till o hoppas att det löser sig för dig o dina vovvar.

Svar: Tack snälla för ditt svar! Jag ska verkligen prova det här. Värt att försöka med allt. Hoppas att det funkar. Det vore jätteskönt att ha två hundar som sköter sig på promenaderna. Det blir lite roligare att gå ut med dom då..Tack igen!!! :)
Betchji

2012-11-22 @ 20:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!